مشاجره كارگردان و تهیه كننده فیلم رهاتر از دریا در سینمای فجر جلوی دوربین رفت
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، نشست پرسش و پاسخ این فیلم در سالن اهالی رسانه جشنواره فجر با دیگر جلسات این روزهای مركز همایش های برج میلاد تفاوت زیادی داشت.

حمید طالقانی كارگردان و عباس جهانبخش تهیه كننده فیلم رهاتر از دریا در این جلسه تمام اختلافاتی كه از ابتدای كار تا امروز داشتند را مقابل خبرنگاران به تصویر كشیدند و دعوا به حدی بالا گرفت كه حتی همسر جهانبخش هم وارد كارزار شد.

طالقانی در آغاز نشست گفت: فیلم اول كارگردان مانند فرزند اوست اما موقع ساخته شدن این فیلم بلایی سر من آمد كه به هیچ وجه رهاتر از دریا شباهتی به حس مطرح شده من نداشت.

وی ادامه داد: فیلمنامه این فیلم پنج بار توسط گروه های مختلف نوشته شد اما در نهایت هیچ شباهتی به طرح اولیه ای كه در ذهن من بود نداشت. سازمان كشتیرانی حمایت كننده مالی این فیلم بود و ما در طول نگارش فیلمنامه مجبور بودیم داستان را به شكلی بیان كنیم كه 'كشتی' وجود داشته باشد.

كارگردان فیلم رهاتر از دریا یادآورشد: در طول ساخت فیلم افرادی پیدا می شدند كه برای بازی كردن آنها هم باید داستان تغییر می كرد. در مجموع عباس جهانبخش به عنوان تهیه كننده به هیچ كدام از حرف هایش عمل نكرد.

وی افزود: هشت ماه فیلمنامه در دست افراد مختلف جا به جا شد و این افراد آن را بازنویسی كردند، سه بار پروانه تولید ما باطل شد. من با عشق می خواستم این فیلم را بسازم اما ظاهرا دیگران آن را شوخی گرفته بودند و به موضوع نگاه جدی وجود نداشت.

طالقانی توضیح داد: در طول ساخت فیلم بارها حامیان مالی جدیدی پیدا می شد و ما مجبور می شدیم داستان را به واسطه ورود آنها تغییر دهیم. وقتی می خواستیم كار را شروع كنیم قرار شد داریوش ارجمند برای بازی در فیلم انتخاب شود چهل صفحه از فیلمنامه را بازنویسی كرد كه محبور شدم برای او نامه ای بنویسم و بخواهم در این پروژه كار نكند.

عباس جهانبخش تهیه كننده فیلم نیز گفت: قصد نداشتم در این نشست وارد حاشیه شوم اما صحبت های طالقانی من را مجبور به بیان كردن برخی مسایل ناگفته كرد. ما این كار را با صمیمیت شروع كردیم اما اینجا یك سری مسایل مالی مطرح شد كه موضوع را به حاشیه برد.

وی ادامه داد: داریوش ارجمند برای همكاری با ما در ساختن این فیلم منت گذاشت و از او خواستیم كه به همراه مینو فرشچی فیلمنامه را بازنویسی كنند.

جهانبخش تاكید كرد: زمانی كه كار در این فیلم را شروع كردم اطرافیانم را به دلیل اینكه حاضر شده ام با یك كارگردان فیلم اولی مثل حمید طالقانی كار كنم، تقبیح می كردند اما من به او اعتماد داشتم.

یكی از خبرنگاران حاضر در جلسه درباره مشكلاتی كه پس از ساخت فیلم پیش آمد سوال پرسید كه جهانبخش آن را رد كرد اما طالقانی گفت: كل هزینه ساخت فیلم توسط مرتضی هرندی پرداخت شد و عباس جهانبخش حتی یك ریال برای این كار خرج نكرد اما پس از پایان كار با فاكتورهای فیلم از مركز گسترش سینمای مستند و تجربی وام گرفت. این موضوع باعث ایجاد اختلافات و متعاقب آن مشكلاتی برای فیلم شد.

تهیه كننده فیلم رهاتر از دریا در واكنش به این سخنان گفت: دو روز از آغاز فیلمبرداری گذشته بود كه به خاطر كارگردان 15 روز كار متوقف شد و 150 میلیون تومان به ما خسارت زد. وظیفه تهیه كننده این نیست كه سرمایه فیلم را تامین كند بلكه باید از ساخته شدن آن حمایت كند.

وی ادامه داد: وام گرفتن تهیه كننده هیچ ارتباطی به كارگردان ندارد و من نمی دانستم كه در این مورد باید از طالقانی اجازه بگیرم.

خبرنگار دیگری درباره عملكرد ضعیف بازیگران فیلم رهاتر از دریا پرسید كه كارگردان گفت: پیش از صدور مجوز ساخت فیلم جهانبخش قول داده بود كه چند بازیگر مشهور در آن بازی كنند و حتی برای این كار با نیوشا ضیغمی، داود رشیدی و نیكی كریمی هم قرارداد بستیم اما وقتی كار شروع شد از حضور در فیلم كنار می كشیدند.

وی افزود: دلیل این اتفاق را خودتان از این بازیگران سوال كنید اما بازیگرانی كه در فیلم حضور داشتند به من تحمیل شده بودند.

جهانبخش تهیه كننده فیلم رهاتر از دریا درباره فیلمنامه این اثر گفت: كارگردان به هیچ وجه هنگام ساخت فیلم به فیلمنامه عمل نمی كرد و حتی بازیگران مجبور به تغییر دیالوگ هایی كه شب قبل تمرین كرده بودند می شدند.

این تهیه كننده درحالی كه به شدت عصبانی شده بود گفت: هیچ آدم ابلهی برای چنین كارگردانی این همه هزینه نمی كند. مشكل او با من این است كه می خواست برای یك بازیگر كه فقط دو دقیقه در فیلم حضور داشته باشد 10 میلیون تومان بپردازم اما حاضر به باج دادن نبودم.

فیلم رهاتر از دریا در هشتمین روز- پنجشنبه- جشنواره فیلم فجر در سالن اهالی رسانه این رویداد هنری نمایش داده شد.

برنامه نمایش فیلم های جشنواره فجر تا 23 بهمن ماه ادامه دارد.

فراهنگ **2024





:: برچسب‌ها: کنسرت , برلین , توکیو ,
:: بازدید از این مطلب : 396
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: